in

Wanita Ini Dedah Rahsia Miliki Pendapatan Lebih RM10K Sebulan Hanya Sebagai Personal Shopper

Zaman semua di hujung jari ini menyebabkan ramai antara kita yang senang membeli belah dalam talian sahaja. Terdapat juga faktor lain menyumbang kepada situasi ini seperti malas nak drive, susah cari parking ataupun tidak gemar bersesak-sesak-sesak  dengan orang lain di luar.

MUDAHKAN URUSAN

Keadaan ini menyebabkan ramai yang hanya membeli belah dalam talian. Selain itu ada juga segelintir yang menjadi Personal Shopper atau PS. Lagi memudahkan urusan untuk mereka yang sibuk dengan kerja dan tidak ada masa untuk bershopping.

Ternyata kerjaya sebagai personel shopper ini kian diminati dan mendapat tempat di kalangan mereka terutama yang baru lepsan ijazah. Tugas sebagai PS ini waktu kerjanya lebih fleksibel dan sesuai bagi mereka tidak suka makan gaji. Malah pendapatan mereka juga dianggap lumayan.

Baru-baru ini tural di mana seorang personal shopper, Rafidah, 28 tahun yang telah lama bermaustautin di Kanada menceritakan pengalamannya bergelar PS.

Sejak empat tahun lalu bergelar ‘Personal Shopper’.

Bercerita kepada Hijabista, bagaimana dia bermula menjadi seperti hari ini. Menurutnya dia adalah seorang freelance translator di Kanada dan secara tidak langsung terus bertindak sebagai PS.

BARANGAN BERJENAMA

Sebenarnya sudah hampir empat tahun Rafidah menjadi PS. Bukan sebarangan barang yang dijual secara online, tetapi kebanyakannya adalah barangan berjenama. Antaranya COACH, MK, FOSSIL, KATE SPADE, CORELLE, PYREX, CORNINGWARE, (LE CREUSET FROM FRANCE). Dia juga turut menerima tempahan barangan berjenama EROPAH seperti FURLA, LONGCHAMP, LOUIS VUITTON, GUCCI, PRADA, YSL, GIVENCY. Istimewanya Rafidah juga turut menawarkan ANSURAN SEBANYAK 3 KALI atau MENERIMA BAYARAN PENUH.

Boleh membuat bayaran secara ansuran.

Menceritakan pengalamannya, dia ketika itu hanya memulakan bisnes dengan membuat tempahan secara kecil-kecilan.

“Oleh sebab saya tinggal di Montreal, Kanada, saya telah pergi sendiri ke outlet dan butik untuk membeli beg dan kemudiannya membuat promosi dengan meletakkan gambar-gambar koleksi beg tangan dan kitchenware di personal FB miliknya.

“Dan apabila pelanggan telah ramai, Rafidah mula membuka FB ppage sendiri https://www.facebook.com/brandedhandbagsbyrafidah Daripada situlah dia membina repo yang baik dengan follower baru dan lama. Bukan mudah untuk mengumpul follower tetapi setiap hari ada sahaja post yang di update,” ujar Rafidah yang menjual barangan ini kerana ingin memberikan peluang kepada rakyat malaysia yang ingin memiliki barangan berjenama dengan harga mampu milik .

Sedia untuk di post kepada pelanggan.

Menurut Rafidah, bukan mudah untuk berjaya dan dia juga tidak lokek berkongsi bagaimana untuk menjadi PS yang berjaya terutama bagi mereka yang berminat dengan kerjaya ini.

Personal Shopper juga sama kerjayanya seperti sales person. Perlu sentiasa berusaha dan mencari idea kreatif untuk mengembangkan bisnes.

2. Mesti minat dengan urusan jual beli terutamanya barang yang dijual, pandai berkomunikasi dengan pelanggan adalah kunci utama kerana kebanyakan pembeli adalah ‘stranger’ dan punya pelbagai karenah.

3. Harus jujur dengan apa yang dijual. Maksudnya tahu asal usul barang tu. Jika original beritahu secara terperinci, kalau barang tiruan beritahu tiruan. Jangan sesekali menipu pelanggan.

4. Bina platform business di FB personal, cipta FB page atau cipta Instagram account khusus untuk mempromosikan barang yang dijual.

5. Kepercayaan pelanggan juga amat penting untuk menjadi PS. Bila pembeli percaya PS, mereka pasti akan membeli lagi dengan kita pada masa akan datang. Paling kurang pun mereka akan memberitahu rakan2, keluarga dan mempromosi business anda di sosial media.

6. Cipta strategi pemasaran dan promosi dengan kreatif, seperti share video shopping trip, rajin buat demo barangan yang dijual, sediakan ansuran dan sebagainya.

7. Saya pastikan customer saya adalah rakan alam maya. Saya treat mereka sebaik mungkin. Saya kongsikan percutian, tips agar mereka merasakan seperti bershopping bersama2 saya.

8. Bertanggungjawab dengan sebarang kecelakaan. Contohnya saya sedaya upaya akan selesaikan masalah dalam proses penghantaran, jika tidak dapat diselesaikan, refund duit customer.

ELAK KENA TIPU

Menurut Rafidah sejak memulakan bisnes ini dia juga menerima banyak maklum balas dari pelanggan terutama soal penipuan barang. Justeru dia turut member tip untuk para online shopper agar tidak rugi duit dan masa.

Tidak lokek berkongsi tip.

1. KENAL PASTI PENJUAL
Lihat post terdahulu penjual dan tahu latar belakang siapakah penjual anda.
Anda harus semak barang apa yang dijual. Datang dari mana dan betul atau tidak barang itu wujud.
Nak tahu wujud, kena lihat review dan komen pembeli. ( Saya yakin bahawa pembeli yang baik untuk penjual yang baik. InshaAllah).

2. BACA, BACA, BACA
Jangan seronok tengok gambar barang sehingga lupa untuk lakukan poin no. 1. Kalau tidak baca, kebarangkalian anda kena tipu sangat tinggi.

Pembeli yang bijak akan baca semua TERMA & SYARAT. Biar jadi informatif dan ambil tahu apa yang mahu dibeli dari asyik nak minta di ‘PM’. Bila sudah tahu syarat, jika ada masalah nanti dapatlah dibetulkan dan jika anda yang salah, anda tidaklah kelihatan bodoh apabila marah atau beremosi dengan penjual sedangkan diri sendiri yang salah.

Setelah beli barang, baca informasi terkini dari penjual untuk apa-apa perubahan tentang harga, tarikh bayaran, penghantaran, penerimaan dan lain-lain lagi. Ini sangat penting kerana penjual anda kadang kala tidak dapat membalas dengan segera kerana berada di luar kawasan atau berbeza waktu dari Malaysia.

Baca ‘latest post’ di FB page, blog, website penjual anda.

Rambang mata.

3. PEMBELI BIJAK VS MALAS
Setelah membuat tempahan, sila buat bayaran deposit atau langsaikan dengan segera. Jika lambat barang mungkin terlepas.

Hargai masa penjual dan masa anda sendiri juga. Jika anda yakin dengan barang yang nak dibeli minimumkan waktu pembelian. Itulah sebabnya anda gunakan internet berbanding keluar membeli sendiri.

Jangan bermain-main dengan penjual. Terus terang jika mahu atau tidak. Say YES OR NO. Beli barang ikut kemampuan anda. (Jangan sampai berhutang ya). Berdolak dalih atau buat bayaran lambat akan merumitkan keadaan kemungkinan habis ‘burned’ semua duit anda nanti. Ikutlah terma bayaran. Kalau minta bayar waktu ini, bayar. Jangan ikut sesuka hati nak bayar bila. Ada masalah membayar beritahu penjual secepat mungkin. Jangan senyap kerana masalah boleh dibincangkan. Penjual yang baik akan memahami dan bertolak ansur.

Jika anda tidak lakukan poin 1 & 2 kerana malas, anda mungkin akan ditipu! Jadilah pembeli bijak supaya tak menyesal kemudian hari.

ELAKKAN minta IC penjual, mahu laporkan pada Polis dan lain-lain. This is ridiculous! Jika anda sudah cukup informasi tentang barang, kaji latar belakang penjual, membaca, buat sedikit research maka anda tak perlu buang masa untuk tanya soalan yang bukan-bukan. Be a Smart Shopper!

Berikanlah kepercayaan kepada penjual setelah anda yakin dengan mereka. Sekiranya terjadi masalah carilah penyelesaian terbaik.

Win-win Situation.
Berkomunikasilah dengan baik ketika berurusan.

Hanya menjual barangan original.

4. CATAT INFORMASI
Semua bayaran yang diberikan dan baki bayaran perlu direkod. Jika anda sendiri tidak tahu, anda mudah ditipu penjual.

Simpan nombor akaun penjual dan rekod bayaran (printscreen atau tulis di buku). Jika ada kesalahan boleh tunjukkan bukti kepada bank dan penjual.

Kira sendiri peratusan bayaran deposit dan bayaran ansuran kemudian rekodkan. Bergantung sepenuhnya kepada penjual adalah tidak digalakkan kerana kesalahan mungkin berlaku. Anda akan rugi masa kerana perlu semak mesej lepas dan buat pengiraan semula.

Melihat kejayaannya mencipta nama sebagai PS di luar negara,  admin sempat bertanya berapa pendapatannya yang berjaya diperoleh. Menurut Rafidah yang setahun sekali balik ke Malaysia ini memberitahu pendapatannya sangat subjektif dan mengikut sales. Apabila ditanya adakah mencecah RM10k sebulan, Rafidah yang dihubungi melalui alam maya ini hanya memberitahu boleh dapat lebih daripada itu. Siapa berminat boleh juga melayari websitenya www.rafidah.com atau di laman IG.

Sumber > Hijabista > Dapatkan sekarang majalah HIJABISTA di kedai-dedai buku berhampiran.

Leave a Reply

Loading…

Komen

Komen

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Resepi Tomyam Udang Galah Jumbo! Meletop Sungguh!

5 Tanda-Tanda Kematian Yang Diketahui Tapi Diabaikan Oleh Manusia